Chorvatsko plánuje zrušit mýtné brány

Chorvatsko plánuje změnu placení mýtného, píše chorvatský deník Jutarnji list. Země, která je oblíbenou destinací českých turistů, se chce zbavit mýtných bran, zrychlit dopravu a v sezoně se vyhnout dopravním zácpám. Systém platby za ujetý kilometr zůstane, o dálničních známkách, jako má sousední Slovinsko, se podle ministra pro moře, dopravu a infrastrukturu Olega Butkoviče neuvažuje. Postupně do roku 2025 se ale zprovozní nový model elektronického mýtného, což má být projekt zhruba za 100 milionů eur (2,4 miliardy Kč).

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Nově budou projíždějící vozy snímat kamery, které budou zaznamenávat barvu, objem a profil vozidla a odhadnou očekávanou dobu přepravy. Všichni uživatelé se budou muset zaregistrovat do systému prostřednictvím registrační značky.

Podle Butkoviče to v praxi bude znamenat, že už nebudou žádné mýtné brány. Místo toho budou mít řidiči speciální účet spjatý s jejich registrační značkou, ze kterého se budou vybírat prostředky při vjezdu a sjezdu se silnice.

„Z průzkumu provedeného v roce 2019 vyplývá, že 70 procent řidičů bylo pro model ‚zaplať, kolik ujedeš‘ místo klasické dálniční známky. Od klasického systému známek se pomalu upouští. Tohle bude o elektronickém placení mýtného bez zastavení,“ uvedl Butković, na kterého odkazuje deník Jutarnji list.

3000 aut za hodinu

Na chorvatských dálnicích se do poloviny srpna vybralo na mýtném téměř 30 milionů eur, což bylo o osm procent více než ve stejnou dobu loni, vyplývá z údajů společností spravujících dálnice. Od začátku roku do poloviny tohoto měsíce projelo chorvatskými dálnicemi 41,3 milionu vozidel, o 12 procent více než loni. Na vrcholu sezony projede některými z 399 mýtných bran podle těchto údajů 300 vozidel za hodinu.

Podle společnosti HAC, která spravuje 1100 kilometrů dálnic (o dalších 200 kilometrů se stará Bina Istra a Záhřeb-Macelj), by letošní rok mohl být potenciálně posledním, kdy se mýtné vybírá prostřednictvím mýtných bran. Díky novému systému by jejich místy mohlo napříště projíždět až 3000 aut za hodinu, cituje záhřebský list Butkoviče.

Ne všichni odborníci s tímto plánem souhlasí. Například emeritní profesor a bývalý děkan záhřebské fakulty dopravních věd Ivan Dadić nedávno serveru Euractiv řekl, že zácpám na dálnicích mohou zabránit pouze dálniční známky. Plánovaná technologie je v porovnání s dálničními známkami příliš drahá, řekl. Přínosy známek by podle něj byly mnohonásobné: povzbudily by turistiku a využívání dalších služeb na dálnicích.